Home Actueel Blog
Red de fietspunten!
Geschreven door Grandsart Delphine   
maandag, 29 februari 2016 15:51

2 op 3 fietspunten aan treinstations verdwijnen door besparingen van de NMBS. Minder netheid, meer fietsdiefstal en geen fietsherstellingen voor pendelaars! Ook worden bij deze fietspunten tientallen banen van werknemers uit de sociale economie bedreigd.

  • In Turnhout, Mol, Geel, Mortsel-Boechout -Hove-Kontich-Lint, Sint Truiden, Genk, Torhout, Knokke, Liedekerke, Londerzeel, Asse, Zele, De Pinte, Ninove, Eeklo, Neerpelt en Beernem wordt de financiering volledig stop gezet.
  • In Deinze, Roeselare, Dendermonde, Zottegem, Waregem, Herentals, Vilvoorde, Diest, Halle, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Luxemburg wordt de financiering sterk verminderd.

We roepen de NMBS op zijn beslissing te herzien. Protesteer mee en teken de petitie 'Red de fietspunten' - of kom op 10 maart naar Roeselare, Deinze, Mol, Genk en Halle, waar samen met de lokale afdelingen van de Fietsersbond extra acties worden georganiseerd.

 
Een winterwandeling met de trein
Geschreven door Grandsart Delphine   
dinsdag, 16 februari 2016 16:09

Foto Stien SchrijversErgens op een zondag in december -toen het eigenlijk zeker 10 graden te warm was voor de tijd van het jaar- wilden wij bos en stilte en wandelen en eindeloosheid. We hadden een beetje spijt dat we voor de kerstvakantie geen reisje hadden gepland, dus besloten we om een dag te gaan wandelen in de Ardennen.

Op een warme winterdag...

Ik had al eens gehoord van de Groene Haltes, dat leek ons wel wat! Je neemt de trein (of de bus) tot aan je startpunt van je wandeling, en de wandeling is zo uitgestippeld dat je weer aan een station eindigt. Zo hoefden we geen deelauto te reserveren en konden we ontbijten op de trein en wat spelletjes spelen! Als je richting Wallonië wilt dan heb je de keuze tussen verschillende wandelingen.

Wij kozen voor de wandeling Bronnenland - Kasteel van Franchimont. Omdat onze kinderen alledrie al goed kunnen wandelen waren we niet meer verplicht te kiezen voor een kinderwagenvriendelijke route, wel moesten we rekening houden met de afstand en eventuele mogelijkheden om de wandeling te verkorten. Dat is het handige aan de Groene Haltes, alle opties worden duidelijk aangeduid!

Stien Schrijvers is een overtuigd fietser en autodeler met een hart voor duurzame mobiliteit.

Lees het volledige verslag op www.smove.be!

 
Ook een spoorklant is koning en geen melkkoe!
Geschreven door MEUKENS Peter   
zondag, 31 januari 2016 20:10

Foto Peter Meukens krantJo Cornu, de CEO van de NMBS, heeft zijn idee om treinkaartjes tussen 6 en 9 uur en tussen 16 en 19 uur duurder te maken, nog maar eens herhaald. De federale regering heeft hem immers het mes op de keel gezet: hij moet de dienstverlening drastisch verbeteren in een budgettaire context van loodzware en onevenredige besparingen.

Cornu meent terecht dat er in de dagelijkse organisatie van het treinverkeer aanzienlijke efficiëntiewinsten te boeken vallen. Maar de (Franstalige) vakbonden hebben al laten verstaan dat zij niet tot flexibiliteit bereid zijn. Voorlopig beweegt er ook helemaal niks in het debat van de rijpadkosten. Dat zijn de vergoedingen, die de NMBS als spoorbedrijf voor het gebruik van het spoornet aan Infrabel moet betalen. Ze zijn de hoogste van heel Europa en houden de NMBS in een financiële wurggreep. Vreemd overigens, dat het autoverkeer geen heffing moet betalen per bijkomende kilometer die het aflegt.

 
Het transportplan inpassen in een langetermijnvisie
Geschreven door Grandsart Delphine   
maandag, 25 januari 2016 17:38

titelblad presentatieHet spoor moet uitgroeien tot een duurzaam alternatief voor de files. Daarvoor zijn niet alleen een transparant aanbod, maar ook aantrekkelijke tarieven nodig. Infrabel moet de gebruiksvergoeding voor infrastructuur (wat NMBS betaalt om een trein over de sporen te laten rijden) verlagen. Dat vertelden reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be, samen met Test-Aankoop en Interenvironnement Wallonie op 20 januari in een hoorzitting van de commissie infrastructuur van het federale parlement.

Klik hier voor de presentatie.

 
Buitenlandse reis Wenen, Bratislava, Brno
Geschreven door Grandsart Delphine   
dinsdag, 19 januari 2016 15:22

De buitenlandse reis van TreinTramBus brengt ons dit jaar naar Wenen, Brno en Bratislava. Hieronder vind je meer informatie. 

We zullen onze uitvalsbasis hebben in Wenen, een stad die we in 1998 al eens hebben bezocht maar waar er sindsdien op OV-gebied heel wat is veranderd. Vanuit Wenen maken we daguitstappen naar het Slowaakse Bratislava en het Tsjechische Brno. In al deze steden zullen we het openbaar vervoer intensief gebruiken en leren kennen, deels begeleid, deels op vrije basis. De stadsbezoeken zijn niet verplicht voor de deelnemers. Iedereen is vrij om zijn/haar eigen variant op de reis te maken. Het staat jullie altijd vrij om aan bepaalde programmaonderdelen niet deel te nemen, in dat geval wel graag even een van de reisleiders verwittigen. 's Avonds gaan we in kleinere groepjes eten naar eigen keuze. Zoals altijd heeft TTB er alles aan gedaan om de kostprijs zo laag mogelijk te houden voor zijn leden.

Inschrijven (enkel voor leden) kan tot 15 februari.

Klik hier voor meer info!

 
Gezocht: middelgrote Vlaamse steden
Geschreven door Grandsart Delphine   
donderdag, 03 december 2015 15:00
 

Netwerk Duurzame Mobiliteit zoekt middelgrote Vlaamse steden die met behulp van experten en ervaringsdeskundigen de mobiliteit in hun stad willen optimaliseren.

Complexe vraagstukken zoals mobiliteit in een stedelijke context, kunnen vaak niet meer opgelost worden vanuit één perspectief, rol of positie. Door verschillende expertises samen te brengen is de kans veel groter om tot slimme en efficiënte oplossingen te komen. En dat is nu net wat het Netwerk Duurzame Mobiliteit  met het project ‘Morgen Mobiel’ wil bereiken.

Hoe we dit willen doen? Door een participatief modeltraject uit te rollen in uw stad dat vertrekt vanuit co-creatie.

We selecteren een verstedelijkte zone en brengen alle stakeholders samen rond de tafel om te dromen en experimenteren rond lokale mobiliteit. Het doelpubliek wordt van in het begin actief betrokken. Op die manier willen we er toe komen dat de nieuwe maatregelen gegroeid zijn van onderuit en dat ze een groot draagvlak kennen.

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12